onsdag, november 30, 2005

Studiedag

Idag har det varit studiedag för lärarna på alla gymnasieskolor i Växjö, så vi har varit lediga. Hade sovmorgon till 10.15, då jag steg upp och käkade frukost, läste tidningen & gjorde mig iordning.
Slöade fram till 12, då jag började med matten. Sedan höll jag på med det fram tills 15.30, med några små ynka pauser, ex. lunch i form av panpizza vid 14.
Känns som om jag har kommit en bra bit på matteprov-förberedelserna nu. Har räknat igenom nästan allt man ska, så det är bara lite kvar. Har ma-lektion imorgon och på fredag, så jag hoppas jag ska hinna lite då. Sen blir det bara att kika igenom det lite dagen innan provet, dvs. måndag.

Fick filosofifrågorna idag.

Förbered frågorna hemma. Ni får ta med ett papper med stödord (max 50st) som ni lämnar in i samband med provet. Är det några oklarheter så hör av er! Lycka till! /F

1. I landet San Theodoros i Sydamerika skall man bygga ett kraftverk och på så sätt få elström till hela landet för en rimlig summa. Tack vare detta kraftverk kan landet utvecklas och levnadsstandarden kan öka för i princip hela befolkningen. Problemet är att dammen som måste till kraftverket kommer att drabba indianstammen Arumbayas jaktområden. Stammen är tvungen att antingen flytta till mycket sämre jaktmarker eller assimileras in i det ”civiliserade” samhället. Hur som helst kommer stammens livsbetingelser att försämras avsevärt (i varje fall under ett övergångskede). Men Arumbaya utgör bara 2% av San Theodoros befolkning. Din uppgift är att redogöra för hur Kant, Bentham och J.S. Mill skulle reagera inför detta problem. Utveckla även din egen åsikt. Skall dammen byggas tycker du? Motivera din åsikt och jämför med de tre gentlemännen som nämnts!


2. I filmen Matrix så skildras en värld som har en hel del paralleller till Platons filosofi. Gör en jämförelse mellan filmen och Platons grottliknelse (som delades ut i samband med en lektion). Är detta ett vettigt sätt att se på världen? Motivera!

3. Välj en av följande tre frågor och besvara den!
a. Gör en jämförelse mellan Platon och Aristoteles! På vilka sätt är de lika varandra och hur skiljer deras filosofi från varandras! Vem har mest rätt tycker du? Motivera!
b. Peter Singer förordar en etik där djuren får större utrymme medan han också rekommenderar avlivning av svårt handikappade barn. Hur får han det att gå ihop och vad tycker du om hans tankar! Motivera!
c. Varför skall man eller varför skall man inte tillåta prostitution? Motivera din ståndpunkt utifrån någon filosof eller filosofiskola som vi studerat under kursen.

Känns som om det kommer blir himla svårt... Speciellt fråga 2. Har sett filmen i skolan, men hur mycket minns man av den? Och artikeln, minns knappt att vi fått en sådan. :) Men vi får hoppas att det går bra, fördelen är ju att man inte behöver lära sig speciellt mycket (eller något alls?) utantill!

Annars har jag inte hunnit mkt idag. Bytt ut lite låtar på mp3:n, och suttit här en liten stund.
Ska käka om en stund, sen blir det dusch, och ev. lite engelskabok-läsning och genomläsning av Naturen, innan det är Idol vid 20.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

usch jag somnar bara jag läser de här filosofifrågorna hahaha ^^
ska somna tidigt ikväll så jag kan kanske ta och läsa igenom frågorna en gång till sen:p haha.

Men så hade vi tråkiga filosofilektioner ^^

30 november, 2005 17:48  
Anonymous Anonym said...

Camilla: Jaa, filosofi är ganska tråkigt... :/ Blä och hå. Men det ska nog fixa sig! :)

30 november, 2005 17:57  
Anonymous Anonym said...

Och jag spyr bara jag hör ordet/namnet "Matrix" usch vad jag har fått noooog av det...

30 november, 2005 18:06  
Anonymous Anonym said...

Oh skönt med studiedag! :) Jag lär ju inte få något ledigt förren sportlovet *pwuuhu* Fast iof är praktiken fruktansvärt rolig :) hihi

01 december, 2005 00:05  
Anonymous Anonym said...

CAMILLA: Ja, jag tyckte inte heller så mycket om den filmen. Är inte min typ av film, och jag skulle inte se den frivilligt, utanför skolan.


MATHILDA: Jo, det var skönt med studiedag, men det blev som sagt endel matte-plugg iallafall. Men sovmorgon fick jag i alla fall! :)

Näe, men praktik är ju nästan som ledigt. Hahaha. Du slipper
plugga & ägnar dina dagar åt att leka och busa med små söta barn, och det är inte illa.

01 december, 2005 16:32  

Skicka en kommentar

<< Home