tisdag, november 15, 2005

Nationellt svenskaprov

Sitter här i lugn och ro. Hade NP i svenska B idag, B-delen, dvs att man skriver en text (får välja på 9 olika ämnen) på 5 timmar. Eller ja, man får 5 timmar på sig, men man behöver inte sitta så länge. Och det tror jag inte att det var någon som gjorde. Ni anar inte hur länge 5 timmar är. :) Hahaha. Den som jag hört satt längst satt kvar till strax efter 11 (dvs. 3 timmar), och jag var klar efter ca. 2 h och 15 minuter. Men det var skönt att veta att man KUNDE sitta kvar längre, och man behövde inte stressa.
Var det enda vi hade idag, alla andra lektioner är inställda, så efter att ha käkat lunch var jag hemma här vid 12-tiden.
Pluggat lite engelska och övat lite muntligt till NP, så nu är det LEDIGT hela eftermiddagen och kvällen. Känns skönt. :) Är en relativt lugn veckan denna veckan. På torsdag ska vi till Göteborg över dagen, på Kunskap och Framtidsmässan. Ska bli himla skoj, att få se lite vad som finns och kanske få lite ideér om vad man ska hitta på när den trygga skolan är över! ;-)

Har fått låten 'Han jobbar i affär' på hjärnan. Är en rad som går såhär; 'Och jag kan inte låta bli, det måste bli vi' som jag går runt och nynnar på hela tiden. H blir galen! ;-)
Likaså 'Marias kyrka' av Peter Lemarc. Det finns en rad som heter 'För jag har varit i Marias kyrka, jag har varit där' som jag har fått på hjärnan.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hoppas att det gick bra på provet! Varje år när det är dags tänker jag på en elev jag hade en gång som tyckte att tiden inte riktigt hade räckt till. Sedan när jag rättade förstod jag varför: H*n hade skrivit ALLA uppgifterna! Stackaren, blev ju tvungen att underkänna eftersom h*n missuppfattat uppgiften. :-( Fast lite skoj är det så här några år efterråt :-)

15 november, 2005 22:55  
Anonymous Anonym said...

Aha: Joo, våra lärare har berättat om elever som gjort likadant. Då är det inte så konstigt att tiden inte räckte till. :)
Och jag förstår att man måste underkänna eleven då, h*n har ju inte gjort uppgiften. Trist, men sant.

16 november, 2005 15:40  
Anonymous Anonym said...

Elin du kommer astt klara dig galant på NP.
Ingen match för din del o du pluggat på bra :-)

17 november, 2005 17:45  
Anonymous Anonym said...

Camilla: Plugga till ett NP går inte! :) Men joo, jag hoppas det gick bra. Det kändes bra. På A-delen (ett nästan likadant, fast enbart ETT ämne, och som visst mest var förberedande för B-delen) gick det kanon, så jag hoppas det funkade lika bra nu!

17 november, 2005 20:41  

Skicka en kommentar

<< Home