fredag, december 09, 2005

Julgodis

Blir en kortvisit på nätet idag. Har gjort julgodis med mamma & H idag. Började runt 14.30-snåret och det har atgit hela eftermiddagen/kvällen. Vissa grejer är inte riktigt klara än, utan håller på att stelna. Tryffeln ska även stös med kako om sisådär 1,5 timme.
Har gjorts mörk ischoklad, fudge med och utan kaffe, wienernougat, mozartkulor, mintchokladkola, knäck, mintkyssar och tryffel. Har jag glömt något nu? Kanske, jag minns inte. Har producerats en hel massa olika sorter! :)

Fick universums jobbigaste, tråkigaste och jag-vet-inte-vads uppgift i engelska idag. Uppe i biblioteket fick vi ta varsitt National Geographic-magasin, och välja en artikel ur den. I mitt nummer fanns ingen bra artikel förrutom en om Mayaindianernas gravar (eller vad det nu var) Så jag fick snällt ta den, även om det var 10 sidor text. Lite bilder, men mest en massa text. Fanns en intressant om någon sorts björn som finns i Indien, men eftersom den bara innehöll en kort liten text, och vi ska ha en redovisning på mellan 3 och 5 minuter, kunde jag inte välja den.
Ja, redovisning. Nu är det så att vår lärare har delat upp oss i två grupper. Den ena ska komma på onsdag och redovisa och den andra på fredag. Den gången man inte ska redovisa är man alltså ledig. Jag fick onsdagens pass tilldelat mig. Iofs bra, då jag har lektion efteråt och ändå måste vara kvar i skolan, men det kommer bli ett helvete att blir klar med det här tills dess... För vi ska som sagt göra en redovisning på 3-5 minuter, och vi får enbart ha med oss stödord. Egentligen är det inte så konstigt, men själva grejen är att vi bara har två dagar på oss att göra den, om man räknar bort helgen och idag. Det är sjukt. När vi gjorde samma sak i svenskan, hade vi ca. 1 månad på oss, beroende på vilken dag just en själv skulle göra sin redovisning.
Jag känner att jag aldrig kommer att fixa den där Maya-texten, så jag har letat upp en annan artikel på Internet. Iofs är det inte hela artikeln, men det får räcka för mig. Kommer ha fullt upp att ta mig igenom den, förstå ord, planera redovisning och träna in den. GAH, kommer gå åt skogen det här... :/ Men jag orkar inte bry mig, orkar inte oroa mig. Det får gå som det går, jag har ingen ork att bry mig om det. Kursen är svår och jag är nöjd med G. Faktiskt. Inte ofta man är det, men i detta fallet är det nog för mig. Hade inte ens tänkt läsa engelska C, men nu blev det så iaf!

Ikväll är det faddergala direkt från Ghana som jag ska ägna mig åt. Men även att strö kakao över mina underbara tryfflar(?) De är såå goda. Ska nog lägga ut receptet! :) Eller, är det någon som är intresserad?!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mmm...erat julgodis som är såååå gott!!! =) *mums*

10 december, 2005 12:20  
Anonymous Anonym said...

MARIANNE: Hihi, man tackar. ;-)Jodå, det är himla gott, men jag tröttnar rätt snabbt. Man kan inte äta för mkt, eftersom det är så pass kvalmigt.

10 december, 2005 23:23  

Skicka en kommentar

<< Home