torsdag, november 03, 2005

Polen

Så ska man försöka få ihop något om Polenresan. Är så mycket man vill berätta, men samtidigt orkar man inte skriva något. ;-) Men jag SKA, för det är kul att dela med sig av sina reseupplevelser. Men jag ska försöka hålla mig kort, något som jag brukar ha svårt för. Har tagit en del kort, men de ligger på datorn där uppe, så jag får ta dem senare.
Okidok, let's start!

Färjan avgick på lördagkvällen, vid 21, så vi åkte neråt vid 18-tiden. Satt och väntade ett tag, och fick sedan köra genom grindarna. Men sen började väntan. Satt i kö HUR länge som helst. När det var en halvtimma kvar tills att båten skulle gå hade knappt någon kunnat köra på. Men alla kom slutligen på, och resan gick finfint.


I väntan på att få köra ombord

Gick och kikade i shoppen (kollade ut en parfym jag skulle köpa + en jag önskar mig i julklapp) och bestämade vad jag skulle köpa på hemvägen, åt lite mat i en restaurang och kollade på underhållning i baren. Eftersom det var lördagkväll var det MASSA folk (många kryssade, och åkte fram och tillbaka utan att stiga av) på båten, och det gungade som sjutton. Man kände sig inte nykter. ;-)
Gick och lade oss vid 01.30-snåret och det var ganska svårt att somna. Det gungade så, och man låg och funderade på om man skulle våga somna eller inte. Men tillslut somnade jag, men sov rätt dåligt.
06.00 morgonen därpå vaknade vi av vacker klassisk musik, följd av information om att båten skulle vara iland vid 07.30 och att frukost serverades mellan dem och dem tiderna.
Jag och föräldrarna gick och åt frukostbuffé (jättegoda frallor, vattenmelon, grapefrukt, äggröra, bacon, wienerbröd, frukt, ägg...) medan H låg kvar i hytten. Morgontrött som hon är.

När vi kört igenom passkontroll och tull (personalen var klädd i gröna militärkläder och höga hattar, och det var ganska hårda kontroller. bagage skulle öppnas och reg.nr på bilarna skrivas upp) var klockan ca 8.30, och vi körde genom Gdynia mot Sopot. Vi skulle gå på ett köpcenter, Klif, där men de öppnade inte förran 10. Man kunde inte checka in på hotellet förrän 14, så vi körde runt och tittade och letade efter hotellet. Körde sedan tillbaka till Klif, men körde återigen tillbaka till Sopot och hotellet (en bilväg på ca. 10-15 min) för att kolla om man kunde lämna in väskorna. Hotellrummen (H och jag hade ett eget) var lediga, så vi checkde in.

Hotellrum + hotellkorridor. SÅ fint och lyxigt hotell!
När vi sedan återvände till köpcentret var klockan nästan 10, och vi slängde i oss en Risifrutti innan vi gick in. Fanns massvis av affärer. Mest klädaffärer, men även lite annat. Låter inte klokt, men den enda affären vi köpte något ur var H&M. Hahaha. Jag köpte en blå stickad tröja, som jag idag såg fanns på H&M här också. :) Men min är ju iaf köpt i Polen.
Fikade på ett mysigt café mitt i allt ihopa, och åkte inte tillbaka till hotellet förrän sent på eftermiddagen. Vilade oss lite, innan vi tog en tur ut på stranden. Hotellet ligger precis vid stranden, och det finns en lång brygga där. Där tog vi en promenad. Ruskigt kallt (har varit jättekallt hela tiden, haft massa tröjor + halsduk på mig) men fint. Innan vi gick iväg ut på stan för att äta, tog jag ett bad. Det fanns badkar, och det gäller ju att passa på då man inte har sådan lyx hemma. ;-)
Var rätt dött på stan. Var en liten stad och lågsäsong. Men vi tog en restaurang som såg bra ut. Beställde wienerschnitzel allihop. Jag var nöjd, men H var sur för att m&p sa att hon inte fick ha halsduk på, och m&p tyckte att maten inte var varm och inte var som riktig schnitzel.
Väl hemma åt vi lite chips och lade oss rätt tidigt. Kändes som om det var jättesent, men det var för att dagen hade varit så lång. Jag var även jätteyr och konstig hela dagen (även i måndags, lite grann), som 'men' efter båtresan. Kändes som om allt som hände inte var på riktigt. Jag kände mig som en zoombie. Haha.

Caféet på Klif, samt utsikten från mitt och H's hotellrum. På bilden i mitten skymtar bryggan

Steg upp vid 08.30-tiden dagen därpå. Frukost (sådär fint. hade väntat oss bättre. men de stängde hela hotellet för 1 år framåt i tisdags, så det var väl därför de drog ner på kvaliten kanske.) och iordninggörande innan vi tog en taxi in till Gdansk, där vi stannade hela dagen. Var hemma vid 17-18-tiden. Var mkt billigare att åka taxi in, än att köra själva. Typ... 90kr för en 20 min lång taxiresa. Ingen framkörningsavgift eller nått. Chaffören körde dock äckligt fort vissa stunder. Då var jag RÄDD. Trodde att vi när som helt skulle köra rakt in i en annan bil eller av vägen. :(
Gdansk-dagen började sådär. Gick och gick, men hittade inte EN enda affär som var något att ha. Inte en enda klädaffär. Gick åt olika håll, men det fanns inget. Gick in och kikade i en katolsk kyrka som vi hittade på vägen, och när vi kom ut såg vi plötsligt något som KUNDE vara ett affärshus. Men det var någon innemarknad. Gick igenom det, och kom in ett litet, men riktigt köpcenter. Då var vi glada. Haha. H hittade ett par jeans där, men annars var det inget att ha.
Gamla stan i Gdansk
Vi gick ännu en bit, och pappa gick in i någon resebyrå och frågade efter ett köpcenter. Fick informaton om att det fanns ett som hette Gildia och ett som hette Madison. Började med Gildia, och det var ett JÄTTEHUS, typ som en marknad, fast bara kläder, och massvis med jeans. Hittade ett par för 110 zt (dvs. va 275 SEK) som var jättefina. Vi börjde bli hungriga, och gick in på en liten snabbrestaurang. Käkade resans godaste mat (pizza för mig och kebab för de andra) innan vi gick mot Madison. Men på vägen hittade vi ett annat, litet köpcenter. Jag & H hittade varsit par ursnygga jeans för 79 zt (200 SEK) så vi var SÅ nöjda så. Men Madison, då kan vi snacka köpcenter. Ojojoj. Det var vad vi letat efter! Ett gigantiskt köpcenter med allt man kan tänka sig. Kläder, skor, skönhetsartikalar. You name it! Hittade dock ingenting, men H hittade en tröja av märket Emily för 40 zt (100SEK) som kostar närmare 500:- här hemma!
Fikade på ett mysigt café vid namn CoffeeHeaven innan vi begav oss mot en livsmedelsaffär och tog sedan en taxi hem. En heldag på stan som gav oss ont i fötterna!
Den kvällens mat intogs på en grillrestaurang. Åt något grillat skivat kött med ost på tillsammans med pommes och massa sallad. En jätteportion. ;-) Såg ut som om jag inte hade ätit något alls då jag var proppmätt. Var sådär gott. På hotellet käkade vi sedan lite chips och godis + att jag tog ännu ett bad, innan sängdags.
Madison och caféet Coffeeheaven. Till höger syns min stora portion. Amerikanska mått kanske?!

I tisdags kväll åkte vi hem. Men innan dess checkade vi ut, och skulle åka till Stutthof, ett koncentrationsläger. Men det var lättare sagt än gjort. Det var lögn att hitta dit. Det började med att vi tog av på fel väg. Men pappa frågade en man som kunde lite, lite engelska, och som ritade en liten karta. Men vi hittade ändå inte. Innan vi kom till rätt samhälle hade vi frågat säkert 6-7 personer om vägen. Ibland var vi på rätt väg, men ibland var vi på HELT fel väg, och fick vända om. Ex. körde vi på världens sämsta lilla grusväg, som helt plötsligt tog slut. Då frågade vi ett par killar, och det visade sig att den som vi tidigare frågat (som sagt att vi skulle ut på grusvägen) hade sagt hel fel väg.


Knagglig grusväg, på jakt efter Stutthof

Till slut (mot alla odds. Trodde aldrig att vi skulle komma fram. och OM vi skulle göra det skulle vi inte hitta tillbaka och missa färjan hem) hittade vi rätt samhälle, men fick fråga runt lite innan vi kom precis rätt.
På Stutthof var det konstigt. Det var ett museum, både bilder och texter uppsatta, men även byggnader från den tiden fanns kvar. Gaskammare, ugnar, barackar osv. Det var en sådan märklig känsla att gå runt där, och veta att det som man vet har hänt, har hänt PRECIS JUST PÅ DEN PLATSEN. Jätteskonstigt. Man rös då man såg hur de hade det, men kunde inte förstå att det var på riktigt. Att det hade hänt då jag gick. Går inte att förklara. Det kändes overkligt...


Koncentrationslägret Stutthof. Området, gaskammaren, 'ugn-huset', ugnarna, ett minnesmärke, deras sovplatser

Hemvägen gick ganska bra. Vad jag vet... Jag sov, var astrött. Tror vi körde lite fel, men kom iaf fram till Gdynia som vi skulle. Eg. är det inte så konstigt att vi körde fel. Var SÅ dåligt skyltat. Bara på polska och knappt några skyltar alls. :(
När vi kom till Gdynia åkte först ner till terminalen för att kolla så att vi hittade dit, och körde sedan tillbaka till centrum för att äta. Körde ut på en pir där det fanns lite restauranger. Gick in på en som vi tyckte såg mysig ut. Det blir aldrig som man har tänkt sig... Jag, m&p käkade pizza. FY FAN säger jag. Skinkan som var på var mjuk och smakade och såg ut som kokt falukorv, och hela pizzan smakade konstigt. Smakade inte pizza. Att det dessutom serverades på papperstallrikar med plastbestick gjorde det inte mer apptligt. Nej, fy sjutton för det maten. Det var det värsta jag ätit kan jag lova. :/

Nästintill oätlig pizza

Vi var tidiga, så vi fick sitta inne i terminalen innan vi fick köra in på färjområdet. M&p handlade lite i någon bordershop innan vi åkte ombord. Om det var livat på båten i lördags, var det stendött nu. Haha. Var inte mkt folk där inte... Jättetyst, och på scenen i baren stod några män och spelade för en nästintill tom bar.
Handlade lite i taxfreen och fikade lite innan vi gick och lade oss. Jag köpte bla. en förpackning med en Laura-parfym + bodylotion. Man fick lotionen på köpet. Mamma köpte även en likadan förpackning, fast med parfymen Amor Amor, som jag ska få i julklapp.
Jag köpte även lite godis, som man brukar. :)

Morgonen därpå sov vi till 07, och struntade i frukosten. Buffén var även stängd, så det spelade eg ingen roll. Vi hade ändå inte kunnat käka den goda frukosten.
Vi var iland vid 8-tiden, och hemma i Växjö vid 10. Käkade frukost hemma och började packa upp. Dagen kändes jättelång, eftersom vi var uppe så tidigt.

Överhuvudtagen är jag kanonnöjd med resan. Var inte så kul då vi inte hittade, och det kändes som om vi var fast och fångade i Polens inland. Men visst var det kul att komma iväg, och se lite annat. Det är helt klart en annan miljö och kultur.
Hade tänkt skriva om dagen också, men det får bli imorgon. Har superont i nacken, och sedan är det TV nu också. Men jag har uträttat ett jätteskoj ärende idag, men om det får ni läsa imorgon!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jämarns vad roligt ni måste ha haft det på resan.
shoppa är aldrig fel att få göra då det är billigt :-)

06 november, 2005 23:03  
Anonymous Anonym said...

Camilla: Nääe, hittar man massa billiga kläder som dessutom passar är man inte sen att shoppa! ;-)
Joo, visst hade vi det himla roligt, förrutom att det inte var SÅ kul när vi virrade runt och letade efter Stutthof. Trodde allvarligt talat att vi ALDRIG skulle komma fram.

07 november, 2005 16:41  

Skicka en kommentar

<< Home