onsdag, oktober 26, 2005

Pluggeliplugg-dag

Nej, jag har visserligen inte pluggat nått hemma (mer än kikat efter lite ämnen till Nationella provet i svenska B, muntligt, på google) idag, men däremot har det varit endel i skolan.
Skrev först en essä om en bok vi läst i engelskan i 80 minuter. Gick ganska bra, valde en uppg. då man jämförde boken och filmen. Räknar inte med skyhöga betyg, utan är glad om jag får G i slutnändan av kursen. Engelska C är svårt, och många i gruppen är ruskigt bra, och hade MVG i B-kursen.
På ett sätt känns det skönt, att ha ett ämne där man inte tvingar sig själv att vara toppenbra. Det känns LUGNT att veta att jag är nöjd med G, och att jag inte pressar mig själv till VG. Hade inte ens tänkte läsa C-kursen, då jag visste att den var svår och jag inte känner mig sådär superbra i engelska. Men min fd. engelsklärare ( a+b-kurs) tyckte att jag skulle ge det en chans, och han är så bra den läraren, så han litar jag på! :) Och nu känns det bra, känns skönt att faktiskt ha läst både engelska A, B OCH C! ;-) Eller, har och har. Har gjort A och B klart, men har inte mer än börjat på C. Haha. Men vi får väl hoppas att jag fixar det. Och förresten, varför skulle jag INTE fixa det?!

Efter engelskan väntade webbdesign-prov, i 2½ timme. Yeah. Visst det är kul, men att sitta rakt upp och ner, försöka efterlikna ett par sidor så gott det går (eller det SKA se likadant ut, och dessutom funka att gå mellan sidorna) i 2 timmar och 30 minuter ger sina men. Hade ont i huvudet efteråt. Kan tyckas normalt efter att ha suttit framför en datorskärm så länge, men jag får väldigt sällan ont i huvudet av att sitta vid datorn längre stunder.
Gick bra det också, så jag är nöjd med dagens uppgifter. Har inte så mkt kvar att göra denna veckan nu. Mest lektioner att GÅ till, inte så mkt hemuppgifter. Brukar avta framåt loven! ;-)

Borde förresten ta tag i vårt projektarbete lite mer. Har inte kommit sådär jätte, jättelångt, men det ska nog gå bra. Har hittat massa (eller... endel) material som vi ska läsa in oss på, innan vi gör våra enkäter. Ska ta reda på varför man drömmer mardrömmar. Hur det ser ut i olika åldrar (ska inrikta oss på skolelever i olika åldrar. Förskolan till gymnasiet) och vad mardrömmarna beror på i olika åldrar. Finns inte så jättemycket fakta om just mardrömmar, så därför ska vi mest läsa in oss på sömn och drömmar, för att sedan kunna göra frågor. Själva resultatet ska ju bli vad vi kommer fram till i enkäterna, och bakgrund osv ska vara fakta om sömn och drömmar.
Blir förhoppningsvis bra till slut!