tisdag, maj 22, 2007

Rutiner på arbetsförmedlingen

Jag var ju som bekant på Af igår. Hade tid vid 10 så jag var där ungefär fem i. Vänta och väntade. Förra gången jag var där (träffade samma kvinna då, även då planerad träff. Annars kan man ju bara gå och ta en nummerlapp och träffa vem som helst) ställde jag mig utanför hennes rum och väntade. De har glasdörrar, så jag såg att hon pratade i telefon. Troligtvis privat, för hon skrattade och höll på.
20 minuter efter avsatt tid kom hon ut och såg lite chockad ut. Precis som om hon inte var beredd på att jag skulle stå där, utan vänta ute i "stora hallen". Hur som helst, fick komma in men utan en enda ursäkt.
Så, jag trodde nästan att jag skulle få vänta ett bra tag även igår. Och för att inte chocka henne igår också väntade jag ute i "stora hallen" (eller vad man ska kalla det. där "receptionen" + alla datorer är). När klockan var halv 11 gick jag och ställde mig i kön till "receptionen" för att kolla så att jag verkligen var på rätt dag. Började faktiskt undra om jag inte tagit fel på dag, eller iallafall tid. Men nej, det stod i deras datasystem att jag skulle vara där den 21/5 klockan 10.00
Så mannen i "receptionen" gick iväg till kvinnans rum och så kom hon ut och jag fick följa med in. Det hade då gått FYRTIOFEM minuter, klockan var alltså 10.45. Inte ett enda "ursäkta att du fått vänta" denna gången heller, utan hon sa bara att "jag trodde du hade uteblivit" och så något om att hon inte trodde att jag kommit eftersom jag inte knackat på dörren. Som att jag visste att man skulle göra det... Hon såg ju så chockad ut gången före. Och dessutom var det 2, kanske 3, som under tiden jag väntade blev uppropade med namn av en handläggare. Så jag tar för givet att det var så det skulle gå till. Men nej, istället lägger hon skulden på MIG. Det borde för sjutton ingå i hennes rutiner att gå ut och kolla (om hon nu tror att jag ska knacka på dörren) om inte den man väntar besök av har kommit på utsatt tid.

Och så tog det högst 2-3 minuter så var jag klar. Jävla skitställe.

Åt med mamma på McDonalds (det var 2 skolklasser + en dagisgrupp där samtidigt som oss. Som tur var hanna vi komma dit, beställa och sätta oss innan första busslasten med barn dök upp!) samt var och köpte en nu rouge innan jag cyklade till jobbet och jobbade 13-17. Fy fan vad jobbigt det var igår. Varmt som jag vet inte vad. Det är lika jobbigt att jobba halvdag som heldag. Garanterat.