onsdag, april 18, 2007

Sökta utbildningar

Som jag lovade ska jag berätta vad jag har sökt. Ni som känner mig vet att jag har svårt att bestämma mig och jag vet fortfarande inte riktigt vad jag vill. Därför sökte jag lite olika.

Here we go. (utan inbördes ordning)

Arbetsterapeutprogrammet, - Linköping (Norrköping), Jönköping & Lund
Socionomprogrammet, - Växjö, Linköping (Norrköping) & Jönköping
Lärarprogrammet (Förskola/ förskolaklass), - Växjö, Linköping (Norrköping), Jönköping, Borås
Turism & Service (KY-utbildning), - Båstad
Psykiatri (KY), - Karlskrona

Funderade på lärarutildningen för de lägre årskurserna, men jag har läst prognoser inför framtiden och de säger att de utbildas för många sådana (= svårt att få jobb), medan det är stor brist på Förskollärare. Likaså är det stor brist på Arbetsterapeuter (och kommer att bli brist). Det har jag både läst och hört från pappa (arb.t ingår i hans arbetsteam) och efter att ha läst om det är det lite av det som jag vill jobba med. Har (och är fortf. till viss del) varit intresserad av att bli socionom för att jag vill jobba med människor, hjälpa till osv. Och en arb.t jobbar med att hjälpa folk och få deras vardag att gå ihop, så det känns som om det verkar passa mig!Såklart inte precis samma jobb som socinom (mer prat och "terapi"arb som socionom), men i grunden samma. Eller hur jag ska förklara... Det känns lockande, intressant och roligt (iallafall just nu), och eftersom det är och kommer bli brist vet jag att det är stor chans att få jobb. Det betyder mycket för mig!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag kan verkligen rekommendera norrköping som studentstad! trivs som fisken i vattnet här! jag tror faktiskt inte att det finns något annat universitet i sverige som erbjuder så fina studiemiljöer och lokaler som campus norrköping! :)

20 april, 2007 14:51  
Anonymous Anonym said...

Emelie: Jag har också hört att det är en trevlig stad och att utbildningarna på Linköpings universitet ska vara bra. De tillämpar PBL och det verkar kanon. Pappa har bla. arbetskamrater som pluggat i Linköping och de har varit jätttenöjda! :)

20 april, 2007 17:16  

Skicka en kommentar

<< Home