onsdag, december 13, 2006

Stockholm

(OBS! Inlägget började skrivas den 13:e, men skrevs klart den 14:e, så när det står idag, imorgon osv, utgå från torsdagen den 14 december!)

Ojoj, det har gått många dagar nu och det finns endel att berätta. Helgen var helt fantastisk. Träffa kusinerna och sedan ha en så underbar söndag som det bara går.
Känner att jag inte har varken ork eller tid att plita ner allting, så ni får nöja er med endel. Kommer dock att beskriva söndagen lite extra. Varför? Därför att den var bästbästbäst helt enkelt.
Finns bilder på min
bilddagbok också.

Vi åkte till flygplatsen vid 13.30-snåret och incheckningen gick bra. Inget pep då jag gick genom ”säkerhetsporten” heller. Vi behövde inte vänta länge på att få gå ombord heller. Flygresan gick väldigt snabbt, redan efter 40 minuter var det dags att göra sig klar för landning (som i sin tur tog cirkus 10 minuter). Blev bjudna på kaffe/te/juice och god kaka på flyget. Inte helt fel. Lyssnade lite på musik och tittade ut genom det lilla fönstret en massa och sedan hann vi inte så mycket mer.

Blev mötta av faster & kusin N när vi kom fram, och sedan väntade en liten bilresa hem till dem. Och då fick vi också sitta i en klassisk Stockholms bilkö eftersom det var rättså tät trafik runt flygplatsen.
Var framme runt 16.30 på kvällen gjorde vi inte så mycket. Åt mat, såg på Tv, fikade och hade det allmänt trevligt.


På lördagen åkte vi åkte in till stan. Hi skulle möta sin kompis H som hon skulle spendera dagen med, samt sova hos natten mellan lö och sö. Jag skulle även lämna ett par skor till C som jag hade tagit med hemifrån Växjö.
När vi kom in till stan gick vi först lite på Drottninggatan och kikade. Innan H skulle möta Hi var vi tvungna att leta upp en toalett inne i Gallerian vid Sergels torg. Det var lättare sagt än gjort, då vi missförstådde skyltarna och åkte uppåt istället för neråt. Så vi fick gå runt och fram och tillbaka och upp och ner innan vi kom rätt. När vi sedan stod och väntade på Hi vid Lava såg jag Katarina Ewerlöf gå förbi. (Weha, första kändisen! Haha)
När vi stod där kom det även fram en småläskig och konstig gubbe. Han pratade mest med H som stod närmast ingången/utgången och jag hörde inte så mycket. Men han snacka om Jesus och nämnde något med att ”han var en sjuk människa”. Sedan frågade han H om vi skulle ut på stan och slåss (det var klockan 13.30 det här) och en massa annat om vad vi skulle göra. Sedan sa H att vi skulle gå och jag gick snabbt förbi dem ut genom dörren, då de inte kom efter vände jag mig om, och gubben typ hindrade H från att gå… :/ Sedan småsprang vi snabbt bort mot Sergels torg och precis då kom Hi.
Sedan gick H & Hi iväg, och jag & kusinerna träffade mamma/faster B och åkte buss till Gröna Lund. Den var fullpackade och det tog en massa tid. Då vi kom fram gick vi och köpte en korv innan vi skulle in på Gröna Lunds julmarknad. B skulle till Skansens julmarknad först så det var bara jag och kusinerna då. Hursomhelst tog korvköpet skitlång tid eftersom kvinnan i kiosken var skitseg och de som stod framför oss skulle ha så komplicerade grejer. Suck. Och det var askallt… Så när vi kom in på Gröna Lund var vi rätt frusna. Mötte Camilla och lämnade skorna till henne & pratade med henne en kortis :)


Det var himla fint med alla lampor och mysig stämning inne på julmarknaden. Gick mest runt och tittade och köpte lite brända mandlar. Var som sagt ganska så frusna. Det var även en man som uppträdde på scenen, en buktalare som sa en massa kul grejer som det skulle se ut som om en man från publiken sa. ;)

Jag kommer inte riktigt ihåg vad vi gjorde då vi kom... Men typ åt mat, såg på TV osv. Senare på kvällen spelade vi iallafall Monopol. Jisses så kul. Jag älskar Monopol, speciellt då det går bra. Jag brukar faktiskt inte bli bankrutt. Jag har ett sinne för affärer då det gället Monopol verkar det som. Haha.
Runt 01 hade vi spelat klart, då kusin H hade gått i konkurs. Hehe. Först hamnade hon på N hotell (21 000) och tvingades inteckna typ alla gator. När hon sen hamnade på mitt hotell (typ 20 000) var det kört för henne. SKITKUL ;) Jag & N var iallafall jätteglada att det gick så bra för oss! N blev som förbytt när hon fick massa pengar. Hahaha. "Jag känner begynnelsens sötma" sa hon (hon menade inte det, utan typ... maktens sötma. tihi)Massa kul hade vi iallafall! Jag & N orkade inte spela klart så vi avslutade där. Jag hade då 123 650 kr. Inte illa va?!


Söndagen var helt crazy. Anledningen till att vi åkte upp till Stockholm från början var all H ville gå på en till Marit Bergman-konsert med sin kompis Hi (hon var här i höstas och då var de på Marit-konsert) och kusinerna (främst N) är också värsta Marit-fanet, så de bestämde att de skulle gå på hennes konsert i Sthlm den 10/12. Jag är inte värsta Marit-fanet, men eftersom H spelar henne en massa har jag lärt mig låtarna och tycker de är bra. Så jag bestämde mig för att hänga med upp. Kul att träffa kusinerna över en helg, och konserter är alltid kul, så länge det inte är Deathmetal.

I fredags läste vi följande på Marits hemsida;
"...Och så ska jag berätta att nåt hel annat, att om man är sminktokig gör man bäst i att komma till NK på söndag kl 15.30- 16, då ska de duktiga M.A.C-sminköserna sminka mig och tjejerna i mitt band inför Nalen-spelningen senare på kvällen. Kom och kolla hur de gör!"

Vi var bara tvungna att gå dit :) Förväntade oss en scen där hon skulle bli sminkad och en massa folk som tittade på. Snacka om paffa vi blev då vi kom fram och inte såg en kotte. Kusin N frågade en sminkös där vart Marit skulle vara, och pekade på en stol precis bredvid. Och plötsligt kom hon bara… Vi blev lite häpna & blyga. Men hon sa hej och vi sa hej :) Så satte hon sig och tjejen började sminka henne. Som sagt var det bara vi fyra där (jag, H, Hi & N. Kusin H var hemma och pluggade…) och det blev lite konstigt. Men Marit småpratade lite och när H & Hi hade framme sina kameror sa Marit att ”vi måste ta en före och en efterbild”.
Det kändes lite dumt att bara stå där och glo, men jag visste inte riktigt vad jag skulle säga. Så vi tittade på henne lite då och då, sedan stod vi och småpratade lite med varandra.

H har gjort två armband med bokstäverna i "Marit Bergman" i samma färger som Marits affisch. Det ena har hon skickat till Marit, och det andra har hon själv. Vi försökte tvinga H att gå fram och visa det, men hon vägrade... :( Fatta vad glad Marit skulle ha blivit. Men ahja.

Efter att allt var klart sa Marit att vi skulle ta en bild ihop, så vi radade upp oss och en av tjejerna som jobbade där tog kort på oss med H:s kamera och skojade om att ”MAC-skylten (deras märke) måste vara med i bakgrunden”.
Innan hon gick frågade hon "kommer ni ikväll?" och när vi sa ja sa hon "Då ses vi där". Ohhh, det var så häftigt och så KUL. Häftigt att HON var där och VI var där. Typ själva. Massamassa lycka.

Efter NK åkte jag och N "hem" och åt middag och gjorde oss klara (H & Hi var kvar i stan) för att sedan åka in allihop vid 19.30-snåret för att möta upp dem och gå till Nalen.
När vi kom fram var det en liten kort kö, men vi kom in snabbt. Hängde in våra jackor och gick bort till tröjbordet där jag & N köpte varsin tröja. Tänkte först att jag skulle få min signerad, men jag ändrade mig sen.
När vi kom in i Stora salen där hon skulle uppträda var det lite grann folk. Stod en stund och sedan började H med att sätta sig ner på golvet. Vi följde efter, och en stund senare satt många ner. Hehe. H har pondus ;)

Marit satte igång vid 21.30-snåret och då var alla fans taggade. Första låten var You can’t help me now, som har en ascool början!

Resten av låtarna vet jag inte i vilken ordning de kom, men sista låten var i alla fall I will always be your soldier.

Vet inte riktigt vad jag ska skriva mer än att det var helt fantastiskt och underbart. Jag kände igen de flesta låtarna men kunde inte alla texter. Mest refrängerna ;) Fanns dock en hel del ”riktiga” fans som kunde alla texter och hoppade runt och skuttade.
Det var en obeskrivbar känsla att se henne på scen. Henne som vi ett par timmar sedan pratat med på NK. Weird, men härlig. Fick till en hel del bra kort :)

Marit pratade en hel del mellan låtarna. Sånt gillar vi. Till exempel berättade hon om att hon hade haft en konstig dröm om att hela Nalen skulle niga för henne. Om vi gjorde det? Självklart ;)

H & Hi kastade upp armband på scenen (som de även gjorde i Växjö) under konserten och Marit tog upp dem ett efter ett lite då och då, och till slut hade hon på sig alla!


På forumet på Marits hemsida har hon skrivit följande;
"...men jag kan säga om konserten från min synvinkel att det kändes som bland det bästa vi har gjort. när vi spelade eyes were blue tänkte jag att det här är helt sjukt att man får vara med om nåt så vackert, det var nog mitt bästa ögonblick med min egen musik nästan nånsin känns det som. och publiken var helt helt fantastisk."

Och i senaste nyhetsbrevet skrev hon;
"Jag skulle bara säga tack för i år. Det var ett bra år. Skivan blev bra, ni var snälla, jag fick göra mycket musik. Jag glömmer så fort, så därför säger jag att bäst i år var när vi spelade Eyes were blue på Nalen i söndags, det är konstigt när man står mitt uppe i ett ögonblick och det låter så fantastiskt att jag tappar andan och så kommer jag på att alltihopa faktiskt är mitt fel från början! Ha ha!"

Åh, det känns så kul att det var ett av hennes favoritögonblick under turnén och att JAG fick vara med om det. Grymt! Det var vissa stunder under konserten som hon verkligen såg rörd ut. Minns inte när och om det kanske var under "Eyes were blue". Eller så kanske det var flera gånger under konserten! Jag diggade showen stenhårt och det verkade Marit också göra. Det liksom lyste om henne och det syntes att hon hade roligt.

Då konserten var slut gick alla ut från Stora salen och började hämta sina jackor. Fler och fler försvann, och till slut var det bara vi fem kvar (var nog några stycken "vuxna" fans som var inne i baren också, men vi var ensamma i foajen). Vi visste ju att det skulle bli signering eftersom det har varit det på alla andra ställen, så vi väntade. Och så kom Marit :)
Vi stod en liten bit ifrån dörren och bordet (där de sålde skivor & tröjor) när hon kom. Vi sa hej och Marit sa något i stil med; "Ni är mina följeslagare idag" och så berättade hon om sminkningen för sin pojkvän. (senare stod han jämte kusin N och frågade henne vad det var för sminkning, och hon berättade. tihi)

Iallafall, H & Hi stod och småpratade lite. Då sa Marit: "Vad tisslar ni om?"
Himlan: "Jooo... vi undrade bara lite om du tyckte om armbanden?!
Marit: "Jo, de var jättefina"
Så berättade Himlan att att de varit i Växjö och kastat upp armband där/här också. Marit sa då att hon hade kvar dem i sitt rum, och att hon tyckte att armbanden var ännu finare denna gånger, eftersom det var genomskinliga pärlor. Och så sa hon att ett armband var speciellt fint och undrade vem som hade gjort det. Och det var H:s ;) Snacka om att hon var stolt. Tihi.

Och sen så fick vi alla autografer (N & H på sina skivor samt biljetter och vi andra på våra biljetter). Krama henne fick vi göra allihop också. Och hon tackade för att vi kom och sa att hon hoppas att vi ses snart igen osv. :) :)
Hade liksom fullt upp, så det fanns ingen tanke på en kamera... Och sedan var det för sent.
"Vi får ta en stor gruppkram också" sa Marit innan vi gick. Shiiiiiit, vi är värsta polare med henne nu ju! ;) Roligt att hon kände igen oss.

Vi tyckte att det var rätt konstigt att det bara var vi kvar, eftersom det var värsta många fans i publiken, som kunde alla låtar och verkade vara väldigt hängivna fans. Men... det stack ju, så jag vet inte. Men det var bara kul för oss, att det inte var fler där. tihi

Vi var iallafall hemma vid 00, och när vi precis lagt oss och jag kollade klockan var den 01.30. Goood night! ;)
Dagen efter steg vi upp vid 6.30, och åt frukost med kusinerna, sa hejdå till de när de gick till skolan.
Efter det vilade vi oss lite eftersom jag mådde lite dåligt, gjorde oss klara och packade ihop. Sedan skjutsade faster oss till Bromma flygplats.
Det var meningen att vi skulle flyga hem vid 10.40, men det blev först försenat till 11.15. Faaan också, tänkte vi. Jag köpte ett äpple och lite godis. Men en stund senare fick vi veta att det var försenat till 11.45 och alla som visade boardingcard fick mat/fika för 50:- i restaurangen. Så vi gick dit, och plockade till oss dricka, en chokladboll & en stor chokladmuffins. För det fick vi betala 3:- (det skulle alltså gått på 103:-, SKITDYRT!)

Det har alltså varit en mycket händelserik helg och tänk att det är EN VECKA sedan vi åkte imorgon. Shiiit. Jag saknar kusinerna och allt, men var verkligen lycklig över allt vi hittat på då jag kom hem. <3

(nu får det blir lite mindre detaljerat)
Sedan vi kom hem har jag och mamma gjort en massa olika sorters julgodis. Igår dekorerade jag pepparkakor med kristyr & non stop samt gjort fudge & tryffel tillsammans med mamma. H gjorde Mozartkulor. Och i förrgår gjorde jag och mamma wienernougat, ischoklad & marmelad. Massa gott, men marmeladen blev inte bra. Det var ett nytt och enkelt recept som vi bestämde oss för att testa, men det blev surt & kladdigt. :/

Igår hade jag även en körlektion som gick rättsåbra. Är dock lite kass på att komma rätt i korsningar, antingen svänger jag för tidigt och genar så jag kommer för mycket i mitten av vägen, eller så svänger jag för sent och håller på att köra in i staketet/häcken (är tätbebgyggt område vi kör i) Ska köra imorgon också, men har inte hunnit träna något alls hemma den senaste tiden. Var som bekant iväg hela helgen och idag jobbade pappa sent = går inte köra. Hoppas det går bra iallafall.

Pust. nu blev det väldigt långt det här... ;) Hoppas ni klarat er igenom det.