söndag, april 09, 2006

Framtida yrke?

Steg upp redan vid 9 idag. Yes, det är tidigt om man jämför hur dags jag steg upp igår. Då hann som bekant klockan slå 12.30 innan jag steg ur sängen.
Så himla skönt att dagen har blivit ett par timmar längre idag.

Är på värsta bra humöret nu. Har kommit på en grej. Tar det senare...

Har som sagt hunnit en hel del idag.
* Käkat långfrukost,
* läst A-bladet,
* sett på "Ring TV4",
* rensat lite gamla skor (okej, var pappa som gjorde det. jag bara provade två par, för att bestämma om jag skulle behålla dem eller inte!),
* haft tråkigt och tagit bilder med mobilen på ösregnet utanför fönstret,
* åkt med pappa & H ner till stan och köpt Melodifestivalskivan och en ögonskugg-pensel på Åhléns (H skulle hämta sin cykel, och det öste ner regn),
* köpt glass på Pressbyrån och rusat till bilen,
* käkat glassen hemma och diskuterat pluggande och framtid med min kära fader,
* suttit här och kollat massa plugg-relaterade grejer (rätt okej, men samtidigt jobbigt. psykiskt)
* Surfat runt på lite andra sidor

Okej, nu kommer det. Det jag är glad över!
Jag satt och kikade på KY-utbildningar på KY Smålands hemsida, och helt plötsligt fick jag en konstig känsla av att det är Tandsköterska jag ska bli. Har aldrig tidigare funderat på det, men då jag såg att de hade en utbildning på det flög det i mig att "shit. det låter kul". Läste "infot" och det verkar himla kul. Lite blandade uppgifter, både praktiskt och administrativt. Men jag vet inte, får fundra. Vet som bekant inte vad jag vill egentligen. Och pappa har fått mig att kanske försöka söka någonting iallafall, som backup. Men det måste vara något som jag känner för, och som jag skulle kunna tänka mig att läsa. Tandsköterske-utbildningen startar i januari 2007, så isåfall har jag ett halvår på mig att vila upp mig (med någon typ av jobb) och få tillbaka studiemotivationen. Låter rätt okej, och då är det ingen panik heller om jag inte lyckas få ett jobb. Och om jag kommer in.

Behandlingsarbete med ungdomar lockar mig lite också. Har velat läsa socinomprogrammet ett tag, för att jag vill jobba med barn & ungdomar som far illa. Och detta är ett alternativ, här är det mer behandlingsarbete, socionom (socialarbetare) är mer på beslutarområdet, de bestämmer vad som ska göras. Här känns det mer som om det är mer kontakt med "patienterna". Men här vet jag inte om jag fixar det. Det står på sidan att "Antagning föregås av intervjuer, personutvärderingstester och gruppövningar för att säkerställa sökandes lämplighet i yrket."
Jag är kanske inte alls den rätta typen, utan tycker mer att det är jävligt intressant bara.

Är KY-dag på Teknikum på onsdag, mellan 15 & 17. Och jag har tänkt gå dit. Får ta ledigt från Projektarbetes-jobbet ett tag då, om vi inte är klara.
Suck. Imorgon börjar arbetet med PA. Bläää. Jag vill inte. suck.