lördag, december 17, 2005

Knapriga russinkakor med nötter

I eftermiddags har jag bakat russinkakor med nötter ur den här kokboken. Köpt för 10:- på Ica. Hehe. I vanliga fall kostar den 99;-, men det var något erbjudande med icakortet för ett tag sedan. Har även samma, fast med höstens goda mat! :) Massvis av goda recept.

Kakorna skulle ta 15 minuter att göra, men jag vet inte hur lång tid det tog för mig. Mer än en kvart iallafall. Haha. Jag är kass på att baka. Men kul är det!
När jag skulle knäcka hasselnötterna som själva degen har rullats i (är som en lång korv, som sedan ska skäras i tunna skivor) gick det sämre än sämst. De var stenhårda och jag tog i allt jag hade. Men de gick inte sönder... Jo, några lyckades jag knäcka, men sedan fick mamma ta över. Svårt även för henne.

Nu ligger 'korven' i kylen i 2 timmar, och sedan ska den skäras & bakas i ugnen. 'De blir väl klara till jul' skämtade mamma med mig. Jo, jag tackar. Haha.

Glömde även att berätta att mamma fick en fin julklapp från sin chef. Eller, alla fick varsin, inte bara hon! Tre vita ljusstakar i olika storlekar, som även kan användas som vaser om man vänder på dem, en liten skål + flingsalt samt några små, fina chokladpraliner fyllda med nougat! :)