onsdag, maj 23, 2007

Gör jag rätt?

Jag fundrar varje dag på om jag verkligen vet vad jag har gett mig in på (universitetet). Ena dagen känns det helrätt, men dagen därpå kan jag tveka. Är det här det jag verkligen vill?
Jag vet att jag inte är 100 % säker på att det jag kommer att utbilda mig till är det jag verkligen, verkligen vill. Men samtidigt tror jag att jag är en sådan människa som aldrig kommer att veta fullt ut vad jag vill. Men jag har och kommer med största säkerhet fortsätta att ha vissa yrken/arbetsområden som jag känner mer för än andra. Jag har så att säga en sorts "spärr" och känner iaf vad jag inte vill göra.

Det här låter kanske en aning flummigt, och jag tror, oavsett vad jag skulle välja (av de områden som jag kan tänka mig) kommer jag tycka att jag gjorde helt rätt och kommer trivas med arbetet. Så är det nog med de flesta arbeten. Det måste bara vara rätt person på rätt plats.

Så vissa dagar känns det som om jag vill dra tillbaka mina ansökningar och tänka i ännu ett år, men jag tror inte det hjälper. Jag tror att jag har hittat min grej, och är det inte så så går det ju alltid att hoppa av och söka sig till något annat. Men jag är lite bekväm och ekonomiska av mig när det gäller sådant, så jag vill gärna att det ska bli rätt så jag slipper sådana bekymmer. Och jag tror som sagt att det är rätt. Min osäkerhet ligger nog mycket i det här med att flytta och klara ALLT på egen hand. Det tillsammans med att börja plugga något som man inte vet hur det fungerar är helt klart en riktig jordbävning. Jag har inte en aning om hur det kommer bli. Det är skitläskigt, men samtidigt rätt spännande och förväntansfullt.