onsdag, december 27, 2006

Julafton

Det bli så jobbigt när man inte har bloggat på ett tag. Det samlas nya grejer att skriva om, och så hinner man inte med. Får bli lite kortfattat. Bilder finns på bilddagboken för er som hittar dit!

På julaftonsmorgonen steg jag upp, duschade och började göra mig iodning lite. När vi satt och åt frukost vid 10-tiden ringde pappa till P & Gu (kusin + hans fru) och sa att jag & H gärna ville följa med till Domkyrkan för att kolla på julspelet. De hade talats vid tidigare i veckan och då bestämt att vi skulle höra av oss om vi ville hänga på.
Gu sa då att de precis var på väg till kyrkan, så det blev en aning bråttom för mig och H! Så vi jag åt färdigt frukost, klädde på oss, fixade håret, sminkade oss och åkte ner till kyrkan på en halvtimme ;) Snacka om att lägga på ett kol. (för det är väl inte kål man säger?! haha)

Träffade Gu, barnen & kusin B utanför kyrkan. Och det var jättefint i kyrkan, var en grupp barn som spelade i julspelet. Var en liten tjej som svimmade... Det enda jag såg var att något blått trillade, men jag trodde det var någon dekor eller något. Sen såg jag att det var en flicka som reste sig. :/
Förrutom julspel, julsånger och lite kort prat av prästen var det ett dop. En liten Elvira som döptes.

Efteråt gick vi alla hem till P & Gu's hus, där vi sedan väntade på pappa (mamma jobbade till 17.30), faster G & farbror G. Jag, H & A var uppe på A's rum medan vi väntade. Pratade lite grann så hon skulle mjukas upp, hon visade sina saker som hon fått i födelsedagspresent osv.
När de andra hade kommit åt vi, massa gott, men man blir så snabbt mätt.

Efter maten var klockan 15 och det var Kalle Anka och hans vänner, samt julgodis :) A tyckte att ischokladen var himla god och åt upp nästan alla. ;) E satt i Hannas knä och sträckte sig efter godisen. Hon åt lite, men sedan skulle hon stoppa in det i H's mun. Haha.
Hon hittade även H's armband och satt och pillade med dem ett bra tag. Hon tyckte att H skulle smaka även på dem och försökte trycka in dem i hennes mun!

Vi tittade på Kalle Anka med ett halvt öga och någongång under Kalle skulle E ner på golvet. De har en stor mjuk matta, så på den sprang hon runt på knäna (håller på att lära sig gå), sjöng & pratade lite samt rullade runt på den mjuka mattan. Så supersött.


Efter Kalle var det fika på G, och sedan dansade vi lite (inte kring granen, för den stod i ett hörn, men BREDVID granen iallafall.) Det var en låååång väntan på tomten för A, och vid 17.30-tiden kom han. Det var en granne, och lite tidigare under kvällen/eftermiddagen hade P tomtat hos dem. Då gick han förbi precis utanför deras stora fönster, precis där vi satt vid Tvn. E såg det och tittade storögt. Tomten vinkade, men hon vinkade och sa "Hejhej" först efter att han hade gått. Hihi :)
Som sagt, Tomten kom, och precis innan hade pappa åkt iväg för att hämta mamma. A var lite orolig för att de skulle missa tomten, men som tur var träffades de i dörren :) Precis när Tomten var påväg ut kom de tillbaka!
Efter att de hade kommit in fortsatte kusin B att dela ut resten av julklapparna. Tomten hann liksom inte med alla, eftersom han skulle vidare.
Det var lite smått kaos på golvet med alla presenter, massa papper och folk som satt på golvet. Jag fick bla. en Smile-skål (samma serie som jag gick glas och karaff på studenten), ett 1000-bitarspussel, presentkort på Kicks, en bok, en förpackning med Britney Spears parfym, bodylotion + lipgloss samt (inte minst!) en resa till Cypern i april. Var från början mammas kompis C som mailade och frågade om vi ville följa med, då hon skulle ge resan i julklapp till sin familj. Vi kollade väl lite, men sen hände inget mer. Vi åkte till Sthlm, Hanna & jag, och när vi kom tillbaka frågade jag mamma om hon & C hade bestämt något, men fick inget ordentligt svar. Och så fick vi det i julklapp. Hade haft vissa små misstankar om det, men hade inte alls väntat mig att vi skulle få det! Men det ska bli jätteroligt och skönt. Kommer att bo på det här hotellet.

Efter paketöppningen gick jag, H, Gu, A & E ut en runda. Gick först till lekplatsen som är precis utanför deras hus för att gunga lite. A's kompis O, som bor två hus bort var också ute och han berättade för Gu att han trodde att det var P som hade varit tomte hos dem, eftersom rösten liknade hans. Hahaha. Men Gu sa att hon inte trodde det. ;)
A & H gick in sedan, och jag följde med Gu, E och deras hund T ut på en promenad. Körde vagnen och E snackade hela vägen. Var meningen att hon ev. skulle somna, men det var hon inte så villig till. Jag och Gupratade och hade jättetrevligt. Pratade endel om barnvaktningen som vi pratade om en annan gång, och bestämde lite mer exakt nu. Så nu ska jag & H till dem på tisdag i nästa vecka. Ska bli kalas!

När vi kom tillbaka från promenaden gick jag, A & H upp till A's rum, och var där till 20.30-tiden då vi åkte hem.
Hela dagen var så bra och så mysig! E tydde sig så till mig och höll sig kring mig hela dagen. När vi skulle gå ut sa Gu till E att hon kunde följa med mig bort till lekplatsen och gunga så länge, för Gu skulle klä på sig. Då sträckte sig E mot mig. :) Och när vi var hemma från promenaden drack jag vatten i ett lite konstigt glas, helt runt med liten smal öppning. Då skulle E dricka ur mitt glas, men fick inte i sig något. Men ändå återkom hon gång på gång och testade. <3

När vi kom hem hit på kvällen åt vi lite julmats-mackor, drack bla. glittercidern, pratade med kusinerna i Sthlm i telefon osv innan vi gick ocha la oss. Somnade 01-01.30 någonting.