fredag, januari 13, 2006

När blodsbanden brister

Ikväll är det ishockey som gäller. En bekant till familjen som bjudit med oss. H ska dock inte med, hade planerat annat sedan tidigare.
Ska ialla fall bli jätteskoj. Är himla länge sedan som jag var på hockey. :)

Helg. Känns som om jag har gått i skolan jättelänge. Hihi. Enbart 4 dagar, HUR ska det här sluta. Har faktiskt kommit på mig själv med att då och då se mig själv framför mig på studentdagen. Ska börja tänka på det så snabbt det känns det minsta motsträvigt. Tänka att det snart är slut. Inte speciellt långt kvar nu! ;-)

Började läsa i boken (julklappsboken, som jag fram tills igår trodde hette 'När blodsband brister', men som visst heter 'När blodsbandEN brister') i förrgår, och igår var den utläst. Berodde på två saker. Först och främst var den grymt bra, gripande och jag kunde inte släppa den, och för det andra ska vi läsa den här boken i svenska nu.

Tillbaka till boken. Man blir så fruktansvärt frustrerad då man läser den. I korta drag kan jag säga att det handlar om Hanna som skiljer sig från sin man Peter. Han är aggressiv, har alkoholproblem, kan inte ta hand om deras gemensamma son osv. Han är intresserad av sonen Lukas alls, och har även tre andra barn som han inte har kontakt med.
Han är väldigt bra på att manipulera människor, och då en vårdnadstvist ska utredas efter att Lukas mått väldigt dåligt efter besöken hos Peter & Hanna misstänker incest, börjar alla sympatisera med Peter som säger att Hanna hittat på allting och att hon förhindrar honom att träffa sonen.
Hanna blir bemött av all socialtjänstpersonal som om det är HENNE det är fel på, och ingen tar hennes oro på allvar. Tills hon får kontakt med ett ställe där det finns specialutbildad personal. De stöttar henne igenom alla konflikter med socialen och Peter och hans jobbiga advokat.

Man blir som sagt SÅ frustrerad att ingen tror på henne, trots att det finns så mycket klara bevis. Men Peter är fenomenal på att lura alla, och alla går på hans linje. Boken skulle verkligen läsas av människor som arbeter med sådan här fall. Förresten tycker jag att de borde veta att det finns folk som är så bra på att manipulera. Ingår inte det i deras utbildning? Det är så sjukt att de aldrig ifrågasätter Peters ord, att de stirrar sig blinda på hans version av konflikten. Han som är SÅÅÅÅ himla trevlig, och som säger att han är SÅÅÅ mån om lille Lukas. Inte kan väl HAN skada den lille pojken? Nääe, det GÅR ju bara inte... Suck. ;/

Det är ett sjukt samhälle. Känner mig starkt engagerad av sådana här böcker. Kanske vore något att spinna vidare på? Eller... Jag vet inte. Har väl någon gång funderat på att utbilda mig till socionom, men känner att jag inte vill ha den rollen att jag ska utreda och bestämma vem som har gjort och inte gjort vad. Men det kanske är det som behövs. Någon som läser dessa böcker och ser hur sjukt de behandlar dessa offer. Någon som brinner för sitt jobb och gör allt för att skydda BARNEN, inte göra det som är bäst för den stackars föräldern som barnet inte vill träffa av helt normala orsaker.

Bilddagboken har förresten uppdaterats lite.